måndag 24 oktober 2011

Smashit Bildregn + Recension


Då kör vi.

Såhär står det på Smashit's hemsida:


"Vinnare av kategorin bästa foundation i Natural Beauty Awards 2011 UK. 100% naturlig och ekologisk, naturligt solskydd faktor 6, vattenresistent, 50ml

Täckande, vatten- och fuktresistent foundation som sitter 24 h utan att kännas tung eller täppa till porerna. Mineralpigmenten anpassar sig till din hudton. Låg förmåga att irritera huden då produkten är 100% organisk. Solrosolja och Acerola körsbärsextrakt vilket enkelt absorberas av huden skapar denna återfuktande, lugnande och lätta flytande foundation. Basen i denna foundation är skapad för att återfukta och lugna huden medans Hyaluronsyra och silke aminosyra skyddar huden från fria radikaler. Produkten innehåller inga petrokemiska eller syntetiska ingredienser, bra för dig och miljön, passar alla hudtyper."

Detta är en foundation som prisats högt och lågt, varpå jag - i min jakt på en bra ( suverän? ), täckande, hudvänlig ( dvs en som inte försämrar min hy ) och helt enkelt superb dylik - beställde hem ett provpaket. Ett provpaket som går loss på 99 sek + frakt, påstås då jag beställde komma i små burkar [ länk ] men som anlände till mig såhär:


Gnällig tant som jag är så mailade jag direkt till Smashit angående detta då jag inte riktigt var beredd på små, kladdiga klämburkar för det priset och fick till svar ( efter lite missförstånd ) att jag tyvärr fått tillfälliga förpackningar då de man såg i webshopen just nu var slut.

Ett par dagar senare damp det dock ner ännu ett paket i min brevlåda innehållande nya prover i de typiska "folieförpackningarna" man brukar kunna få foundation- och krämprover i - samt en foundationspensel. Jag måste påstå att jag blev förvånad över detta ( om än glad över penseln ) även om jag inte förstod varför. Det fanns nämligen ingen lapp eller dylikt i brevet som förklarade varför jag fått en extra försändelse.
Nåväl. Kanske dom skämdes? ( Det första svaret jag fick kändes faktiskt lite vasst.. ) Kanske dom bara var väldigt givmilda? Hur som helst så tackar jag för försändelsen.

Men.
Då jag alldeles nyligen skulle gå in på Smashit's hemsida för att länka till själva produktsidan för proverna möttes jag utav en tämligen stor ändring.
Efter mitt mail ( och kanske även utav andras, vad vet jag? ) så har Smashit nu ändrat hela produktbeskrivningen för just proverna, där de nu har bytt ut bilden på de små provburkarna till bild på dessa "folieförpackningar" ( "sachets" ).
De har nu även - vilket inte fanns tidigare - angett storleken på provförpackningen så att det är mer tydligt vad man får. Bra där!
De har även sänkt priset ifrån 99 sek till blotta 29 sek - ett pris som känns mycket bättre.
Dock kan man bara beställa ett paket med samtliga nyanser istället för styckvis, något som kan vara både bra och dåligt.

Hur som helst. Låt oss fortsätta och börja själva swatchandet:




Redan här ställer jag mig - likt många andra - frågan varför det är ett sådant enormt hopp mellan den ljusaste #Milk och nästkommande i nyansväg. Speciellt då nyansen #Milk inte är speciellt täckande, vilket ni tyvärr inte riktigt kan se på bilderna nedan. Jag upplever faktiskt att det på bilderna ser bättre ut än vad det gör i verkligheten. Tyvärr.
Ha i åtanke att jag på bilderna har ett tämligen tjockt lager med foundation applicerat med Elf's Studio Powder Brush.






Nyanserna #Beige och #Vanilla erbjuder lite mer täckning:







Ser ni vad jag ser?
Det jag såg när jag tittade mig i spegeln under tiden och efter jag applicerat denna foundation var ett ansikte som såg ut att vara doppat i smör. I shit you not!
Jag avskyr finishen jag får som påstås vara "lyster" men som ser ut som flott.
Det är även en utav de foundations jag testat som ger absolut minst täckning. Mycket för att den vägrar sjunka in i min hy utan lägger sig ovanpå som något slags slemmigt lager.
Provar jag att smeta på den med fingrarna så drar jag mest runt den och resultatet blir i stort sett obefintligt, men sliskigt. Den vill liksom inte fastna!
Applicerar jag med borste eller pensel så lägger den sig som ett konstigt lager ovanpå min hy, och jag kan torka bort den oroväckande lätt med enbart fingret. ( Inget behov utav sminkborttagningsmedel här, alltså ).
Bäst fäster den om jag struntar i att använda fuktkräm under, men inte ens då sitter den bra på mig.

Hållbarheten är även den, på mig, värdelös. Det tar inte lång tid ( 2 timmar? ) innan den börjar, via ett kakigt mönster, försvinna från min haka och näsa.
Vid första provtillfället applicerade jag enbart foundation och lät sitta ett tag. Det som hände då var att jag efter en hel timma fortfarande var flottig i ansiktet.
Två timmar senare gick den att torka av med ett finger ( dvs om jag drog med ett finger längs t ex min kind så följde foundationen med ). Detta går även att göra hela fyra timmar senare - vilket är totalt oacceptabelt. Speciellt eftersom jag även provat detta efter att ha applicerat ett fixerande puder ovanpå.

Jag har även provat den i kombination med Lily Lolo's mineralfoundation ( något jag brukar göra med andra flytande ). Inte heller det fungerar. Alls. ( Provat att lägga Smashit både under, över och mellan ).

Så vad säger man?
På mig är den här foundationen totalt värdelös. Jag blir mest bara irriterad på den, speciellt då jag faktiskt ville att den skulle fungera - men tyvärr. =/
Jag undrar faktiskt hur det kommer sig att den här har vunnit pris, för jag kan för mitt liv inte förstå för vad ( möjligtvis för att den är så naturlig som den är ).
Och "täckande". Hah!

Anywho.
Penseln jag fick är dock riktigt bra och om jag skulle rekommendera något så är det den. Alltid något?

Förresten. Är det någon som är sugen på ett prov - framför allt du som är mörkare i hyn? Hojta till! Jag har ett par över..


Pris?
269 sek för 50 ml

Vart?
[Här]


=^^=

4 kommentarer:

  1. Verkar som en usel produkt, men min hud suger i sig saker som någon slags svamp så det hade varit roligt att prova. Dock har jag ju inte direkt särskilt mörk hud. ;P

    Jag är jättenyfiken för övrigt på de där foundation-sakerna i TV-shop. Är det någon slags mineralgrej eller något? Har du någon aning om någon som testat dem?

    SvaraRadera
  2. Mina första prover var det något fel på och då upplevde jag den precis som du. Väldigt fet, gled mest bara runt på huden, ingen täckning alls. Var så missnöjd! Då fick jag två fullstora flaskor att testa och då var det lite annat. Men fortfarande så upplever jag detta som en ganska fet foundation som passar bäst för en torr hud. Täckningen tyckte jag var helt OK när jag väl fick rätt formula. Men håller med om bristen på nyanser!!

    SvaraRadera
  3. Lulillan - Det låter ju väldigt knepigt, faktiskt. Att det ska vara sådan skillnad. Man förväntar sig ju att proverna ska vara identiska med själva produkten. Provade dock även den "versionen" som fanns i sachel-förpackningarna, och visst var den lite tjockare men fortfarande gled den runt väldigt på min hy. =(
    Det "tråkiga" är ju dock att jag faktiskt har en rätt torr hy ( yttorr, åtminstone ).

    SvaraRadera
  4. Kultist - Det är ju det som är så tråkigt att jag upplevde den som så dålig eftersom det är så många som älskar den. =/
    Heh, nae.. Du likt de flesta svenskar.. Så jag förstår inte varför de här har så få ljusa nyanser. oO

    Menar du SheerCover? Har inte provat den själv och känner inte heller någon som gjort det, så du får nog förlita dig på google där. =7
    Jag vet ju t ex inte vad du vill ha för resultat och det är ju avgörande för vad man ska rekommendera. =)
    Just SC verkar vara ha en lätt täckning och personligen vill jag ju ha full täckning på mitt "smet" för att se så perfekt ut som möjligt. ;) ( Screw "naturlig look"! )

    SvaraRadera