tisdag 25 september 2012

Orly smartGELS snabbguide och omdöme


Hej!

Nu kommer de där bilderna som jag skrev om i går.. Bilderna på Orly smartGELS - Ett system som gör det möjligt att skapa en manikyr som både stärker den egna nageln ( d0h.. skulle bli förvånad om en massa gelelager inte gjorde min nagel starkare =7 ) och lovar en manikyr som håller i 2-3 veckor.
Detta är några bilder på hur det går till, samt vad jag tycker om produkten.


Detta är alltså produkterna man behöver - Ett startkit för 795 kronor, en LED-lampa för 249 kronor och ett färgat gelelack i valfri färg för 179 kronor = 1223 kronor innan man ens börjat. *puh!*
Detta är dock beräknat att räcka till ca 20 appliceringar ( dvs ca 61,15 kr per applicering ).

Procedurerna här innan själva appliceringen har jag inte tagit kort på då det mest innebär filning utav nageln till önskad form, lättare buffning/uppruggning utav nagelytan och rengöring med medföljande Cleanser.

När detta är gjort ( viktigt att man inte är och pillar på nageln efter att man rengjort den! ) är det dags att börja lacka.

Notera här att man först börjar med fyra fingrar och utesluter tummen som får bli ompysslad för sig. Detta dels för att man inte får plats med alla naglar under lampan på samma gång och då riskerar att gelen flyter runt och lägger sig fel. Det är helt enkelt smidigast såhär ( för att inte påstå att det är så man ska göra ).

Så. Man börjar här med att först applicera Primer runt kanterna på nageln - Dvs ej över hela! ( Detta för att inte försvåra borttagningen utav gelen allt för mycket ). Låt denna lufttorka i ca 30 sekunder.
Pensla sedan på ett tunt lager utav bas+top-lacket:


Viktigt här är att inte lacka ända ut i kanterna, vilket gäller med samtliga lager. Detta för att undvika risken att man får gele/lack på huden vilket kan korta ner hållbarheten markant, för att inte tala om att det inte ser speciellt snyggt ut. ( Det blir gärna knöligt, ojämnt och fult om man målar på kanterna ).
Härda i 30 sekunder under LED-lampan.

Sedan är det dags för själva färgen.


Pensla på ett lager utav gellacket. Oroa er inte för att det ska se perfekt ut på en gång - det gör det inte. Åtminstone inte med färgen jag valt ( #Kiss the bride ). Fördelen är att man kan flytta runt gelen lite om man tycker att det blir ojämnt, men det är egentligen ingenting jag rekommenderar då jag tycker det blir bäst resultat om man kletar med det så lite som möjligt. 
När man penslat på ett lager är det dags för härdning i 30 sekunder under lampan.



Den här proceduren upprepas 2-4 gånger, beroende på hur täckande/jämt resultat man vill ha. Jag har valt att göra 4 lager för att få en täckande färg. 

När man är nöjd med färgresultatet så lägger man på ett lager topplack och härdar även detta i 30 sekunder.
Ett tips här är att måla topplacket lite över kanten på nageln. Detta medför att man "stänger in allt" och manikyren sitter mycket bättre!

Viktigt här är att man ser till så att samtliga naglar är under lampan, annars torkar inte lacket ( det är sant, jag svär! ) - Något jag bommade på första försöket.. Oo 


Om ni kikar noga så ser ni att långfingernageln är ojämn i färgen på tippen. Detta är för att jag inte var tillräckligt noga med att se till att hela nageln var under lampan, vilket resulterade i att färgen smetades ut när jag skulle applicera topplacket.. 

När allt är härdat och klart så tar man en liten luddfri duk ( följer med ) med Cleanser på och torkar av naglarna. Detta för att det blir en kladdig hinna kvar på naglarna som enkelt torkas bort, varpå naglarna blir glansigt tjusiga.

Efterbehandla även nagelbanden med den medföljande Cuticle Oil. ( Som f ö luktar supergott! )



Et voilà!:




Med - Utan
Ganska stor skillnad, va? =)


Så. Vad tycker jag då?
Med tanke på att jag helt plötsligt ( borträknad det lilla missödet ni kunde läsa om häromdagen ) haft jättelånga naglar under flera veckors tid - något jag verkligen inte är bortskämd med - så är jag väldigt nöjd! Det är väldigt smidigt att genomföra proceduren och det tar egentligen ungefär lika lång tid som vilken redig manikyr som helst - ibland även kortare tid eftersom man slipper lång torktid mellan de olika lagren!
Jag saknar dock en timer på LED-lampan, något jag minsann tycker att de kunde plitat dit med tanke på priset.. ( Det finns ju dock på den som kommer ifrån Depend, som dessutom är billigare.. )

Priset är ju faktiskt något som svider lite, men efter att jag har haft geletäckta naglar i nästan två månader och på så vis upptäckt hur underbart trevligt det är med riktigt långa och ( relativt ) hållbara naglar, så är det för mig faktiskt värt det. Gör man dessutom proceduren ordentligt och efter "konstens alla regler" så håller det faktiskt i upp till 3 veckor ( kanske t o m lite längre om man har tur! ) även på mig som "tappar" alla nagellack inom ett par dagar normalt - Något som är väldigt skönt!

Sedan införskaffning har jag tagit bort gelen på samtliga naglar två gånger ( första gången är den främsta anledningen till att de gick sönder till slut, eftersom jag hade för bråttom och "slet" sönder mina egna naglar under.. =/ ), för att annars bara komplettera nagel för nagel då någon blivit dålig/släppt - Vilket inte är allt för många gånger. ( Första gången jag tog bort allt var efter första veckan då jag applicerat lite dåligt på mitt första försök. Andra gången var för 1.5 veckor sedan )

Det stora minuset är alltså att det är lite knivigt/brutalt att få bort när man väl vill det. Det är lätt att den egna nageln skivar sig och blir skadad om man har för bråttom. Jag upplevde båda gångerna att den rekommenderade tiden på 10 minuter med fingrarna i de knepiga (och egentligen rätt värdelösa) plastfickorna var alldeles för kort tid. Tror att det går bättre om man gör egna folipaket med aceton, to be honest. ( Plastfickorna är verkligen värdelösa.. De ligger ju inte emot nageln och removern rinner lätt ut och ångar bort ). 

Den medföljande Pushern var inte heller speciellt bra. Min var faktiskt rätt kass, så till den milda grad att jag skippat den helt och istället använt ett annat verktyg jag hade för att ta bort nagelband och rester. =/

 "Men..", kanske ni tänker. "Blir man inte trött på att ha samma nagellack i flera veckor?".
Nämen serru, där har dom tänkt till! Det är inga problem alls eftersom man kan lacka över med vanligt nagellack som man även kan ta bort, så länge man använde acetonfri borttagning. Detta fungerar ypperligt och fördelen här blir att lacket dessutom sitter väldigt bra! ( Utan underlack )

Kort sammanfattat: Ganska dyrt och det finns rum för förbättring ( borttagningen, t ex ) - Men helt klart värt det om man känner att detta kan vara något. =) Jag kommer t ex mest troligt inte att överge detta på ett bra tag.. =P
 ( Skulle vara intressant att se hur Depends motsvarighet står sig emot denna.. )

Så. Eh. Ja.
Jag hoppas att jag fått med allt nu i dessa meter utav text, samt att ni funnit mitt inlägg informativt!
Om ni hittar fel så säg till så får jag rätta till dem! ( Eller om ni bara har åsikter/tankar/frågor )


=^^=

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar