måndag 11 november 2013

Mina bästa hudvårdstips för ansiktet


Jag är på inga vis någon hudvårds- eller skönhetsexpert, verkligen inte. Men jag tänkte ändå att jag skulle dela med mig utav de saker, tips och råd som jag märkt hjälper mig i min väg mot en (åtminstone nästintill) felfri hy. =)
Detta är några utav mina tips för ansiktet:


  • Ni har hört det förut, men det är så sant som det är upprepat:
    Satsa på bra hudvård anpassad för dig!Den behöver inte vara svindyr - vissa får underbar hy genom att t ex enbart använda sig utav olivolja. (S k Oil Cleansing Method) Dylika metoder är dock kanske inte för alla, men "tyvärr" är det ju ofta så att man generellt får vad man betalar för. Dyrare produkter brukar dock kunna löna sig i längden då de ofta är mer koncentrerade (dvs inte utspädda med t ex vatten) och således räcker mycket längre = lägre kostnad i det längre loppet.
    Tänk dock på att din hy behöver tid på sig för att anpassa sig till ny hudvård. En månad är minimum för att se om produkterna verkligen fungerar, så tyvärr gäller det att ha rejält med tålamod.
  • Rengör!
    Inget jobb är bra när det är halvdant. Detta gäller framför allt när det handlar om din hy. Se till att ta bort alla sminkrester noggrant! Själv tvättar jag mig flera gånger varje tillfälle - Först med sminkborttagning och sedan åtminstone två gånger med min ansiktstvätt. Det fungerar ungefär som när man schamponerar sitt hår: Första gången tar bort smuts- och fettrester, andra gången går ner på djupet. (Dock! Har du väldigt känslig hy så kan detta medföra för mycket, så var varsam och se efter vad som fungerar för dig!)
  • Detta är kanske det bästa tipset utav dem alla:
    När du tvättar dig - ta tid på dig!
    Massera in din rengöring ordentligt. Jag har faktiskt märkt stor skillnad efter att jag börjat med att massera mitt ansikte med rengöringen i åtminstone ca 30 sekunder. Varför? Din rengöring får chans och tid på sig att göra det den ska, samt att masseringen utav ansiktet sätter fart på blodcirkulationen som stimulerar bl a förnyelseprocessen utav dina celler. Var dock lite försiktig, främst kring ögonen. Ta inte i för kung och fosterland. =7
  • Pilla inte!
    Ännu en väl omtalad sak. Har du finnar, plitor osv - Låt bli dem. Tyvärr.
    Jag vet att det är svårt! Jag är själv fruktansvärt dålig på att låta bli att klämma varenda liten grej som jag ser - men det lönar sig faktiskt. (Även om jag själv gärna hade sett att det inte var så..)
  • Torka inte ansiktet med handduken!
    Våra händer är ganska smutsiga och rester utav detta hamnar ofrånkomligen på handduken - som vi sedan torkar vårt rengjorda ansikte på. Inte bra. Satsa hellre på att t ex köpa på dig små ansiktshanddukar (finns lite här och där till tämligen lågt pris) som du tvättar ofta! Ska man vara riktigt petig så använd bara varje sida en gång innan tvätt. Dock rekommenderar jag hellre att köpa en silikonduk (finns lite här och där, t ex på Make Up Store eller Kicks). Jag fick med en ifrån Kanebo en gång och den är suverän! Torkar torrt utan att man behöver skrubba med den, samt att den är busenkel att göra rent. Jag rengör den t ex med hjälp utav min sminkborttagningstvål ifrån MUS.
  • Byt örngott!
    Japp. Vi svettas när vi sover, vi kanske snorar och dreglar också.. Det är något man inte gärna har i ansiktet allt för länge, eller hur? =7 Så, hur ofta? Vad sägs om varje vecka? =)
  • Rengör dina sminkverktyg och pilla inte i "kletiga" produkter!
    Oldie and goldie: Tvätta dina penslar och puffar åtminstone en gång i veckan. (Bakterier bryr sig inte riktigt om hur ofta du använder dina produkter - De gror ändå). Sminksvampar är engångsverktyg och bakterier gror som tusan om du pillar med fingrarna i t ex din concealer. (Ta istället upp en liten klick med t ex baksidan utav penseln och lägg på baksidan utav handen. Detta medför både längre livstid på dina produkter och en bättre hygien)



Lycka till! ^^


=^^=

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar