torsdag 6 februari 2014

Det här med epilering (igen)


Ja, alltså..
Jag har haft min epilator länge nu ( En Braun Silk-épil 7 ) och använt den till och från, men kan fortfarande inte riktigt besluta mig för om det är värt det eller ej. Oo

Det är helt klart inte utan smärta man rycker upp alla sina små hårstrån med rötterna. Det sägs att man vänjer sig - och det gör man väl på sätt och vis. Åtminstone på t ex smalbenet. ( Vid vristen - aldrig? Oo )

Resultatet är dessutom helt klart rätt hållbart på så vis att man slipper stubben som inträffar kort inpå vid rakning. ( T ex redan på kvällen eller åtminstone redan dagen därpå. ) Utväxten blir på så vis mjukare eftersom det är ett nytt hårstrå som växer ut, istället för ett avhyvlat.

Vad är då nackdelarna om nu resultatet är hållbart och, på många vis, bättre?

Utöver smärtan? Tiden.
Det tar, åtminstone  för mig, en bra stund att få mina ben hårfria ( och då försöker jag mig inte ens på låren! ). Jag kan utan större problem sitta 20-30 minuter och får gå över samma ställen många gånger innan håren är väck.
Om detta gäller för alla vet jag inte, då det kan bero på att jag har fjunigare hår än många. =/

Så, kortfattat: Det tar en väldig tid och är långt ifrån bekvämt. Det håller länge och växer inte ut lika snabbt, men man får kämpa för att bli kvitt håren och - i mitt fall - ändå komplettera med rakhyvel eller rakapparat på låren.
Positivt är att det är en engångskostnad (den epilatorn jag har ifrån Braun kommer t ex med olika huvuden, bland annat både epilator, trimmer och rakapparatshuvud).

Slutsats. Är det värt tiden och smärtan?
Helt ärligt - Jag vet inte riktigt. Både och, antar jag. =7
Jag hade dock sett det som mycket mer värt om jag slapp hålla på så länge och om den tog alla hårstrån. ( Den tar de korta små, men har svårt för de tunna )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar