måndag 30 juli 2012

Rosa ombre-naglar och förklaring


Goddagens!

Hittade denna nagelkombo i gömmorna och tyckte att den nog kunde få komma fram. =)



Produkter använda:


Orly Bonder
H&M NP #Paradise Pink
H&M NP #It's Genious M
Depend #034
H&M Hello Kitty NP #Pink Kitty
CND #214 Sneaky
Seche Vite

Nu kanske ni undrar varför jag kallar dessa för "ombre-naglar", då det för många är en benämning på de naglar som går från en färg till en annan ( på varje nagel ). För er tänkte jag nu göra en liten redogörelse för de olika benämningarna.

Efter lite Googlande så verkar det som om de flesta är överrens om att ombre/ombré nails är uttrycket för när man har olika nyanser/toner på naglarna fast i samma färgskala ( en färg per nagel ), gradient nails är när man har färggraderat på varje nagel och skittle nails är när man har olika färger på varje nagel

Dock så verkar det kallas ombré om det är en sorts gradient när det är på hår.. Fast egentligen bara om det går från mörkt i hårbotten till ljusa toppar. Detta baseras på att ombre betyder "skugga" och/eller "skuggning" på franska, och kan ses som benämningen på en rejäl utväxt - more or less. ( Det blev till en stil och då behövde det ett finare namn? )
Om topparna har en annan färg så kallas det för dip dye.

Så. Säger man fel om man kallar sina gradient nails för "ombre nails"? Enligt många - Oh ja. Enligt andra - inte direkt. Enligt mig - Mjaaa.. Jag tycker nog att "gradient" är ett mer logiskt namn än "ombre" på de naglar jag visade [HÄR], just för att de.. Ja. De är ju graderade. Dessutom tycker jag nog att "rätt ska vara rätt" gällande benämningar, men det finns nog värre saker att benämna fel. =)

Känner ni er fortfarande förvirrade?
Kika in [HÄR] hos The Swatcaholic för bild-visning. =)


=^^=

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar