lördag 14 januari 2012

H&M - Detta är inte okej


Ja. Jag läser ibland Kissies blogg.

Detta är dock första gången jag sprider vidare vad hon skrivit. ( och även Tyra )
Varför? Jag tycker att det är förjävligt, helt enkelt. Vad håller H&M på med? 
Kika bara på bilden här nedan:



Tittar man noga så är det oerhört uppenbart att det är samma kropp dom använt sig utav men klippt in olika huvuden. Bikinin på vänstra delen är dessutom ditklippt, som på någon slags klippdocka.

Varför?

De har tydligen använt en animerat/datagjord kropp ( vilket inte känns helt ologiskt om man tittar på bilden ), som de sedan har retuscherat färgen på för att passa huvudmodellens hudton och som de sedan klippt in bilderna på. De ska tydligen försvara sig med att det sparar pengar. Att det är billigare att göra på detta viset än att anlita modellerna.
Jag tycker att det låter som skitsnack.

Personligen tycker jag att det är förjävligt gjort, framför allt då de indirekt talar om för modellerna vars huvud de använt att deras kroppar är fel, men även för att de indirekt säger att endast en kropp ( som dessutom inte är reell ) är bra.

Tyvärr hittar jag inget direkt uttalande ifrån H&M "personligen" som styrker dessa fakta eller där de förklarar sig.

Oavsett så är ändå det här fel.
Så förbaskat fel.


..och jag som redan var irriterad på dem för att de utelämnat måttangivelser i deras katalog. Bah.


=^^=

2 kommentarer:

  1. Det fick mig osökt att tänka på:
    http://youtu.be/CeZyiOW9-uU

    (Maybe she's born with it, or I'm pretty sure it's Photoshop)

    SvaraRadera