måndag 26 november 2012

Det här med ansiktsrengöring


..ja..
( Varning för inlägg med mycket text, gnäll och beslutsångest )

 Det finns nog inte mycket som gör mig så förvirrad och obeslutsam som när jag ska köpa ny ansiktsrengöring. Sitter just nu och går igenom den halv oändliga listan på Kicks, men blir inte direkt mycket klokare. Den ständiga frågan är "Ska jag våga prova något nytt - och i så fall: Vad?"

Jag har provat billigare produkter och tyvärr så fungerar ingen utav dem speciellt bra för mig. Som t ex Basiron som tar bort finnarna till en början, men som tyvärr är rätt elak mot resten utav mitt ansikte.
Nuxe Aroma-serie fungerar hyfsat ( för att inte säga "Helt okej" ), men jag längtar fortfarande efter de förminskade porerna jag fick utav Dermalogica-serien jag provade - som i sin tur tyvärr inte hjälpte lika bra mot finnarna. *pust* ( Skin Kit -Oily Skin. Inte helt rätt för mig.. )

 Använder just nu Miracle Mattifier Moisturizer ifrån Good Things som ansiktskräm, vilken fungerar väldigt bra för just den glansiga t-zonen.. men mina finnar har blivit fler och bråkigare sedan den fick ta över ifrån Nuxe Aroma-Perfection Anti-Imperfection Care ( vilket kanske inte är helt konstigt egentligen eftersom det inte står i beskrivningen att MMM från GT ska bekämpa finnar.. Men ändå! =/ ).
Har ju även provat Exuviance serie för känslig hy, vilket var den jag fick rekommenderad hos hudterapeuten jag var hos i januari - Vilken verkligen inte fungerade mot mina finnar heller.

 Att hitta rätt produkter är ju en djungel för de flesta, så vitt jag förstått. Att man då, som jag, kombinerar en torr och känslig hud med finnar och blank t-zon gör ju inte direkt det hela enklare. Speciellt inte då de flesta produkter mot finnar även är uttorkande för att bekämpa en fet hud.. Vilket jag ju då inte har. =/
Att dessutom lägga till att jag inte vill ha mineraloljor ( dvs framför allt Paraffinum Liquidum ) i närheten utav min hud gör det hela dessutom snäppet svårare.

 Helst skulle jag just nu vilja prova Dermalogicas kit för ungdomshy - den s k Clean Start-serien ( som, så vitt jag förstått, ska vara som en "lillasyster/bror" till deras Medibac-serie ).

 ..men så var det ju det här med att jag även är nyfiken på Clinique.. och.. Ja. Ni fattar.
Det är inte lätt när det är svårt. Framför allt inte när man sitter med en rätt stram budget.

Vad är ert största hudproblem och - framför allt - har ni hittat något som fungerar för det?
( Oavsett om det är finnar, torrhet, rödhet, ojämnighet, stora porer, oljighet osv osv )

=^^=

2 kommentarer:

  1. Mary Kay använder jag...eller, jag använde tills ekonomin sa stopp. Men jag har inte hittat något annat märke som lever upp till deras kvalitet både vad gäller hudvårdsprodukter och make up. Förvisso kostar det skjortan men å andra sidan är det väldigt drygt. Wish you the best! Charlotte E.

    SvaraRadera
  2. Mitt största hudproblem i ansiktet har ju varit blandhud, där en del av huden blir jättetorr och den andra är fet och grymt känslig för massor med olika fuktkrämer och diverse rengöringsmedel och ofta blir flammande röd därav.

    Nu använder jag en ekologisk jojoba-tvål för såväl ansikte som kropp och den verkar fungera väl (dock bara en veckas test än så länge) och smörjer in ansiktet med den fantastiska Hemp-ansiktskrämen från Bodyshop. Det verkar i alla fall vara vad som fungerar för mig. =)

    SvaraRadera