söndag 26 januari 2014

Blending brushes - Jämförelse


Sminkets värld är en djungel, en ständig jakt på det bra och det bästa.
Det gäller inte minst när det kommer till att hitta bra verktyg, något som är långt ifrån lätt alla gånger.
Framför allt kan det vara lite knivigt att veta vilken pensel man ska köpa när man inte har en aning om hur de olika borstarna/penslarna förhåller sig till varandra.
Detta är dock något jag tänkte försöka hjälpa till med genom detta inlägg. =)

Det ni nu ska få är en liten mini-guide till de blending-borstarna jag hittills har lyckats samla på mig - Dvs de borstar man generellt använder för att lägga skugga i globlinjen, samt även till contouring och highlighting.


Borstarna ovan är som följande:

#1 - Tapered Blendind Brush #758P, bdellium Tools
#2 - Crease Brush #781, bdellium Tools
#3 - Base Shadow Brush, Real Techniques
#4 - Deluxe Crease Brush, Real Techniques
#5 - Blending Brush #217, MAC
#6 - Blending Eye Brush, Eyes Lips Face
#7 - Eye Shading Brush, Eco Tools

Som ni ser så är storleken och formen rejält varierande på de olika borstarna, liksom fluffigheten, "stunsen" och deras förmåga att plocka upp och sprida ut pigmenten.

Personligen tycker jag t ex att #1 och #6 är för stora och "fluriga" för att ge ett riktigt bra resultat i globlinjen. (Precisionen är alltså inte sådär suverän). #4 är också den stor, men precisionen är bättre.
#2 och #6 är väldigt lika och är båda två lite hårdare (vilket nästan syns) - bra om man har en liten globlinje eller vill ha skarpare/hårdare linjer.

#3 och #5 är väl egentligen de jag gillar bäst just för min globlinje - och med gillar så menar jag att jag älskar dem. Föga förvånande när det gäller MAC's guldkorn enligt halva (hela?) sminkvärlden - men jag kan avslöja här att, helt ärligt, så är den ifrån Real Techniques inte alls sämre. Långt ifrån.
De är minst lika bra.. och även om detta nästan kanske är som att svära i kyrkan: Det är lite så att jag funderar på om RT'n inte är lite bättre.. Oo

Prisvariationen är även den rätt varierande.
Tapered Blending Brush och Crease Brush ifrån bdellium Tools kostar 99 kronor [HÄR]
Borstarna ifrån Real Techniques kommer ur ett suveränt (!) kit som finns för 299 kr hos Eleven och Smink.net
MAC-borsten hittar ni för 215 kr hos MAC själva, samt hos Kicks.
Borsten ifrån Elf finns [HÄR] och kostar £1.50.
Ecotools-borsten finns även den i ett kit för 250 kr som ni hittar hos Eleven och Smink.net

Hoppas detta inlägget kan hjälpa och lycka till! ^^


*Inlägget innehåller affiliate-länkar

=^^=

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar