lördag 28 juli 2012

Svar på hudfråga


God dag!
( Nu blir det mycket text.. =P )

Fick häromdagen en fråga i kommentatorsfältet ifrån Luulillan angående hur min hy är nu för tiden efter [det där hemska utbrottet] tidigare i våras. ( Ni vet då min haka gjorde totalt uppror )
Hon undrade hur det stod till med den och om jag hittat något som fungerat då hon nu stött på liknande problem.
Tänkte att jag skulle göra ett inlägg istället för att bara svara Lulillan på detta, då det kanske är fler som har stött på liknande problem.

Tyvärr har jag inget bra svar att ge. Jag har fortfarande ingen direkt aning vad det var som hände där i Mars, eller om jag gjorde något speciellt som fick det att fungera.
Det jag gjorde då var att smörja med Aloe Vera ( riktig, direkt från plantan ) och Tee Trea-kräm. Jag försökte även att låta bli smink så mycket som möjligt. Jag sminkade mig rätt kraftigt för att dölja problemen då jag var på skolan, men tvättade av allt när jag hade kommit hem.
Tack och lov - och pepparpeppar - så är min hy nu bara "normalt bråkig". Jag har helt enkelt inte den bästa huden, verkar det som, trots att jag försöker att vara så snäll som möjligt mot den. =/

Såhär ser jag ut nu ( The naked truth ):


Som ni kan se så har jag fortfarande kvar mitt problemområde där vid hakan, och jag har haft lite problem längst mitt vänstra kindben. Jag vet inte riktigt varför finnar dyker upp där, då jag sällan tidigare haft det, men funderar på om det är en utav mina blushes som kan vara en liten bov i dramat ( detta är under utredning ). =/

Jag fortsätter dock att småbehandla min hy kontinuerligt, just för att den så lätt får utbrott. Jag måste t ex vara väldigt noga med att peela ansiktet 1-2 gånger i veckan ( gör jag inte detta så märks det direkt i form utav extra finnar ). Detta gör jag med delvis med ACO Spotless Purifying Two In One Mud Cleanser ( som jag även använder som en lermask 1 gång i veckan ) varvat med min scrub ifrån Dermalogica.
Vissa kvällar smörjer jag även på med Basiron AC 5% ( främst just på problemområdena - använder EJ i hela ansiktet ) eller ACO Spotless Blemish Treating Moisturiser.

Ansiktstvätten jag oftast använder är Nuxe Aroma-Perfection Purifying Cleansing Gel och jag använder även ansiktsvatten och ansiktskräm ifrån samma serie. ( Jag har flera gånger funderat på att byta till något som eventuellt kan vara tuffare mot finnar, men är lite orolig för att det ska bli sämre/värre och att det ska utsätta huden för mer stress - vilket inte är bra.. =/ ) Jag försöker även, i den mån det går, låta bli att pilla på huden.
Jag byter även örngott tämligen ofta, torkar aldrig ansiktet på en handduk efter tvätt ( använder en silikonduk som jag rengör efter varje gång jag använt den ), samt att jag aldrig använder samma foundationpensel två gånger utan att ha tvättat den emellan.
Foundationen jag använder är GloMinerals flytande, samt ibland TiKei's mineralfoundation. Dock går det just nu fler dagar helt utan smink än vad det gör med.
( Man kan nästan tycka att jag borde vara helt finnfri? )
Make up-removern jag använder är Dermalogica's PreCleanse.

 Jag kan även erkänna att jag vid ett tillfälle även provat att smörja in min hud med olivolja, men detta gjordes bara ett par gånger då den olja jag hade hemma inte kändes helt okej.. Jag tror inte heller att jag är helt redo att prova riktigt SÅ rena produkter än - mycket baserat på att jag just har de finnarna jag har trots att jag använder så snäll foundation. ( Dvs jag är övertygad om att enkel olivolja inte är nog för de problem jag har ).

Så. Ja. Jag vet inte riktigt vad mer man kan säga. Tyvärr är ju inte detta någon solskenshistoria, men det har ju helt klart sett värre ut. =|

Lulillan. Jag hoppas innerligt att dina problem ger med sig riktigt, riktigt fort! Jag håller tummarna för dig!
( Hör gärna utav dig hur det går! )

Ni andra där ute som också har eller har haft ( framför allt har haft ) får hemskt gärna höra utav er och berätta vad ni gör och har gjort så att vi tillsammans kanske kan hjälpa andra!
Själv ska jag fortsätta att överväga att beställa den där GlamGlow.. ( SJUKT sugen på det! )

Kram på er!


=^^=

6 kommentarer:

  1. Tack för så utförligt svar! Kul! Men ändå trist att höra att du fortfarande inte har fått ordning på problemen helt. Men sen kan det ju också vara så att det inte bara beror på orenheter i huden som kan hjälpas med olika produkter, utan det kanske är hormonellt och då är det ju inte mycket som hjälper av hudvårdsprodukter. Jag provar själv just nu vitaminer som jag vet fungerat tidigare. Jag försöker att inte anstränga huden i onödan. På semestern nu sminkar jag mig så lite som det bara går. Jag är också noga med rengöring av örngott, handdukar, borstar m.m. Ändå dyker det upp finnar hela tiden och det är ju så frustrerande! Jag är ändå en bra bit över 30 år och man tycker ju att det borde ge med sig... men nä! Jag funderar på att testa något utan syror nu (använt MD Formulations under ca ett års tid). Kanske Dermalogicas serie för extra känslig hud? För att låta huden vila? Men är rädd att jag behöver något som bekämpar finnar och fet hud?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite så! ^^
      Jo, det är nog så att det kommer mer från insidan än att det berorpå yttre faktorer. Fick ju en liten nedgång nu då det blev flytt och dylika prylar, så min hy är inte glad när jag stressar. Men, men.. Vad gör man? =/

      Tycker också att det borde gett med sig för dig ( och snart även för mig, även om jag inte riktigt är 30 än. oO )
      Jag provade ju Dermalogicas och den är bra, men inte tillräcklig för mig. Tyvärr. =( Funderar dock fortfarande på att prova deras Medibac-serie, men jag har inte hittat den i provförpackningsformat så därför har det inte blivit av. Även funderat på en kombo utav deras mildare serie tillsammans med Medibac.. oO

      ÅH! Dessa hudproblem! =(
      Det värsta med det är ju att det tar sådan lång tid innan man verkligen vet om något fungerar. =/

      Radera
    2. Men du! Snubblade precis över något som totalt gått mig förbi: Dermalogica Clean Start. Kanske är värt att kolla upp? ( Det tänker iaf jag göra! ^^ )
      Fanns även till billigare pris ( som alla Dermalogicas produkter ) hos Jersey Beauty. ( Det var när jag skulle gå in där för att se ifall de hade små reseförpackningar utav medibac'en där som jag såg detta ).

      *blir alldeles till sig och Googlar för fullt*

      Radera
  2. Min hy var ju ganska snäll när jag var tonåring och nu vid trettio så fick den spunk, troligen var det den som fick ålderskrisen och inte jag. :P

    Eftersom jag inte förändrade något i kost eller hudvård utan att de helt plötsligt bara anföll mitt ansikte så tog jag läkarvägen för att se vad de säger vilket självfallet betyder antibiotika, antibiotika och åter antibiotika. Nu är jag inne på min tredje 50-dagarskur sedan mars och nu skall jag även använda en kräm som innehåller det som är aktivt i Basiron plus något annat ämne. Hittills har notan för mitt ansikte uppnått 1000 kronor sedan mars och då räknar jag inte in rengöringsprodukter och liknande. Visst, det är säkert inte mycket i utlägg jämfört med andra men eftersom min hudvård annars har varit laktacyd och lite ansiktskräm så är jag tämligen butter.

    Fast visst fungerar antibiotikan men inte fanken kan jag gå och knapra sådant resten av livet så nu väntar jag bara på att något smartskaft skall säga att man skall gå och bli på smällen för uppenbarligen försvinner alla problem när man har fått barn. (Nej, jag skojar inte. Jag har fått det rådet för både det ena och det andra genom åren.)

    Fast jag har nog vant mig vid hur mitt nylle ser ut och jag tänker inte så förbaskat mycket på det och jag minns hur det var en hoper med tonåringar som utbrast "VA?!? Är det där din NATURLIGA hud?!" på en fest då jag hade ganska usel hy och inte ville sminka mer än ögon och läppar. Är det stor tillställning så pudrar jag på ett lager men annars låter jag eländena vara och försöker att inte peta så mycket i ansiktet. Det där med örngott har jag hört förut, jag minns någon insändare om det men då var det någon som skrev den som hade en attityd som bara gjorde mig ilsk eftersom den var ungefär i nivå med "Alla är idioter, det ENDA man behöver göra för att hålla huden fin är att torka av den på kvällen med hushållspapper och byta örngott varje dag." Mmm... Jaa... Verkligen... Och ingen här i världen håller på med skitiga jobb som gör att det fastnar massor med lort i nyllet?

    SvaraRadera
  3. Tips!!

    Tvätta ansiktet enbart med en blöt frottehandduk!! Då blir det inga onödiga rester kvar efter några skönhetsprodukter! Detta är det enda som fungerar på min Rosacea-Aknehy !! Har testat huuuuuur många produkter som helst, har lagt ut tusentals kronor på rengöring, krämer, serum .. även ekologiska. Smörj inte in dig efter renöringen! Låt huden bara vara och lär den att skapa sin egen fuktbalans!

    Jag har Rosacea, perioral dermatit och akne samtidigt som jag har supersuper torr hud (nästan eksemig) i ca 13 år (jag är nu 25). Jag har ätit antibiotika, även Roaccutan i flera år. Men denna Noll-metod är det enda som fungerar på mig!

    Det kommer ta tid och din hud kommer kanske bli sämre i början då den är så van vid att få tillsatta ingredienser på sig. En hud är inte skapad för att få klet och kladd på sig av krämer och dyikt!

    Om du har problem med FET hy så testa vitamin B5! Det gör att din hy slutar tillverka så mycket talg.

    Var ute i friska luften så mycket som det går och pilla inte i ansiktet och tvätta händerna ofta...

    Jag har testat att vara helt utan gluten nu i 3 veckor och min hy är mycket mycket bättre! innan hade jag knottror i hela ansiktet och nu är nästan alla borta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du hittat något som fungerar för dig!
      Dock så är jag tveksam till att den här metoden för mig. =/ Detta mycket för att min hy skulle ta alldeles för mycket stryk utav allt gnuggande som skulle krävas för att ta bort resterna utav smink och dylikt med enbart vatten och en frottéhandduk.
      Att även låta bli att smörja in mig känns inte heller helt okej för mig, även om jag kan först att det fungerar för vissa ( eller många ). Min hy har alltid varit väldigt torr - även då jag var liten och inte smorde in mig. Att dessutom inte använda något efter vattentvätt känns spontant lite knivigt eftersom vatten har en uttorkande effekt på hud och hår ( det har ett helt annat PH-värde än var våra kroppar har ).

      Vet att jag låter lite vrång och tvär nu, men tidigare erfarenheter säger mig att begränsning utav smörjprodukter inte hjälper just mig. Tyvärr. =/ Med det vill jag dock inte påstå att det skulle vara ett dåligt tips! =) Jag tror dock det skulle fungera bättre till någon som inte sminkar sig i den utsträckningen som jag gör.

      Att utesluta gluten tror jag dock kan hjälpa många, och jag har även hört att ett begränsat intag utav mjölkprotein också hjälper många. Men det är knepigt det där.. Vi är ju så oerhört olika, vilket gör sådant här så svårt. =|

      Att jag även är lite "vrång" till att prova att ta bort alla smörjor helt är för att mitt ansikte börjar se lite bättre ut igen, så det känns dumt/ovilligt att prova något som kanske inte fungerar.
      Jag är alltså lite rädd utav mig.. =P

      Radera