söndag 13 januari 2013

Tips angående att ta bort glitternagellack


Hej igen!

Ett utav de största problemen med glitternagellack är, som de flesta nagellacksintresserade erfarit, att faktiskt bli av med det när man tröttnat/vill byta. Ofta tar det en jädrans massa tid, gnuggande, borttagningsmedel och en hel hög med tussar innan man fort bort det.

 Jag antar även att de flesta ( eller åtminstone många utav er ) även fått tipset att göra små "foliepaket" kring naglarna:  Man dränker en bomullstuss i nagellacksborttagningsmedel, lägger den mot nageln och virar sedan in fingertoppen i aluminiumfolie - väntar i några minuter och tar sedan bort allt, varpå allt lack, enligt de som provat, ska vara borta

 Detta är säkert en väldigt effektiv metod, men jag som konstant har gelé-lack på mina naglar känner mig lite nervig inför detta. Mest för att jag tvivlar på att gelén skulle sitta så bra efter detta.. även om gelén står ut borttagning utav nagellack med acetonfri substans, så känner jag ändå att det tär på hållbarheten ändå.
Så. Därför tipsar jag istället om något som kanske inte är perfekt, men som ändå underlättar.

Fila!
Ja. Ni läste rätt. =)
Fila bort översta lagret utav nagellacket med, helst, ett s k "block" ( ni vet, ett sådant där fyrkantigt, svampigt, rektangulärt skumgummiaktigt block med sandpapperssidor ) innan ni går på med borttagningsmedlet. Detta gör att medlet snabbare kommer ner till själva lacket eftersom det först slipper ta sig igenom överlack och dylikt. Fungerar fasen så mycket bättre än att gnugga i en halv evighet.
Låt även tussen med medel vila en stund ( 10-20 sekunder ) på nageln under lätt tryck innan ni börjar gnugga.

Var dock försiktiga med filandet så att ni inte filar på den egna nageln! =)

Men som sagt. Tipset är inte perfekt, men det underlättar åtminstone lite.


=^^=

2 kommentarer:

  1. Det här måste jag ju prova! Har alltid haft problem med glitterlack, de sitter som satan! Tack så väldigt mycket för tipset! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Annars har jag ju som sagt hört att de där foliepaketen ska vara jädrans effektiva. ^^
      Tack själv! ^^

      Radera